Husman, historia
& Bajen

Kvarnen har legat på samma plats sedan 1908 – mitt i hjärtat av Södermalm. De kom till oss med utmaningen att få den historian och stoltheten att skina igenom allt från menyer till sajt.

1 / 10 

Att förvalta en institution

En av våra huvudinsikter var att Kvarnen inte bara är Bajens kvarterskrog - utan hela Södermalms kvarterskrog. Vårt mål blev därför att hitta tillbaka till vad som gör Kvarnen till Kvarnen: klassisk husmanskost, trevligt umgänge och en historia som sitter i väggarna. Det krävdes därför en identitet som kändes ny och fräsch samtidigt som den bevarar en Stockholmsikon för kommande generationer.

Även om Kvarnen alltid varit starkt förknippad med fotboll så finns här en oerhört bred historia. Från Monica Zetterlunds ständiga besök under 60-talet via Bob Hunds replokal till Vänsterpartiets kombinerade valvaka och Hammarbyfest 1998. Att hitta och berätta dessa historier blev den centrala delen i hur Kvarnen kommunicerar.

Det glömda hantverket

Vi teamade upp med kalligrafen och Södermalms-sonen Martin Schmetzer. Tillsammans tog vi fram en ny logotyp med samma teknik som för 100 år sedan. Genom att granska, förfina och ta vara på de säregna bokstavsformerna och detaljerna från den gamla identiteten skapade vi en logotyp som både tilltalar stammisar såväl som de som ska fylla stolarna imorgon.

1 / 10 

Mot nya höjder för Söder

Idag fortsätter samarbetet tajt med Kvarnen och nya beställningar trillar in titt som tätt. Såväl på underlägg, skyltning och menyer som mat till hungriga Oh My:are som gärna tar sig dit efter jobbet.