Ett magasin
utan genvägar

Shortcut ställde frågan hur ett medlemsmagasin bör se ut i framtiden. Utmaningarna var många – att knyta ihop det digitala och det fysiska ett måste. Men vi på Oh My! var säkra, den ena kan inte leva utan den andra.

1 / 10 

Nytt liv

Ett underskattat knep är helt enkelt att se till att man har ett designspråk som funkar från skärm till papper. Ett modulärt designtänkande med flyttbara delar som kunde flyttas från mobilskärmen till en TV, vidare till papper utan någon handpåläggning, löste många problem. Redan här kunde vi återanvända mycket av vårt jobb och skapa ett ekosystem av innehåll som fick liv flera gånger om i olika skepnader. Så klart är allting inspelat i vår egen TV-studio på Stockholmskontoret. Allt för att kunna maxa de intervjuer som sker på plats.

Nya format

Men för att verkligen leverera mot uppdraget kände vi att Shortcut även behövde testa nya format. Att ett magasin bara är det skrivna ordet känns inte 2020. Målet är att låta de starkaste innehållsidéerna spänna över flera kanaler. Hittills har vi testat koncepten ”Biktbåset” och ”Efterklok” som först dök upp i artikelform men nu med hjälp av Shortcuts influencers och intervjupersoner, tar steget till rörligt material.

Nya arbetssätt

I USA säger de att sätta in pengarna där munnen sitter. Alltså att man ska våga satsa på det man säger. Så även om vi helst håller valuta ur käften har vi ändå någonstans tagit jänkarna på orden i vårt samarbete med Shortcut. Vi vill alltid experimentera med hur vi gör saker och såklart även hur vi tar betalt.

1 / 10 

Tillsammans med Shortcut kom vi fram till ett upplägg där data styr ersättningen. Besöksdata i form av antal, beteenden och klick styr inte bara hur glada vi blir, utan även hur mycket vi får betalt. Ett intressant experiment för att se hur vi kan ta oss själva och branschen framåt.