Oh My! Lagom

Våga prata om och motverka stress

Läs om det på resume.se

Nej, nu jävlar!

I vår bransch är stressrelaterad ohälsa den överlägset största anledningen till sjukskrivning. Det här är ett stort problem som vi måste ta på allvar, och i enlighet med vårt mål att bli Sveriges schysstaste arbetsplats behövde ta ett samlat grepp om hur vi ska motverka stress och ohälsa.

Vi började med att försöka identifiera problemet genom att samla in åsikter från alla medarbetare. Vad stressar dig på jobbet? Vad vill du ha för att kunna fokusera på jobbet under arbetstid och koppla av bättre när du är ledig?

Sen behövde vi bryta ner det till något konkret. För oss blev det sex olika punkter och initiativ som vi samlar under ett paraply kallat Oh My Lagom.

”Det fanns en vilja från Oh My! att bli bättre när det gäller stress och ohälsa och jag ville, med mina egna erfarenheter av stressrelaterad sjukskrivning, hjälpa till att göra något åt det. Det är viktigt att både ha företagsperspektivet och medarbetarperspektivet med sig.”

Emelie Andersson, initiativtagare

Oh My Lagom är ett initiativ med målet att skapa en arbetsmiljö där alla trivs och mår bra. Vår filosofi i det här är att en bra balans i livet ger en hälsosam arbetsmiljö. Lagom är bäst, helt enkelt!

De saker som ingår i Oh My Lagom är:

Antistresskola - Kunskap är superviktigt! Därför tar vi hjälp av riktiga proffs som utbildar alla på Oh My om stress – vad som händer i kroppen vid stress, hur vi undviker den och hur vi hanterar den.

3 x välkommen - Tydlighet kring hur vi gör när vi välkomnar en ny kollega till Oh My!, när vi välkomnar någon tillbaka efter sjukskrivning eller föräldraledighet, eller när vi säger ”välkommen åter” till en kollega som slutar.

”Bra möte!” - En mötesmodell á la Oh My som ska hjälpa oss att ha bättre, roligare och effektivare möten. Målet är att vi ska gå ut från så många möten som möjligt med känslan ”Bra möte!”.

Luftlön - Vi vill uppmuntra till att ta små pauser under dagen, och gärna få frisk luft i samma veva. Varje Oh My-kontor har en luftlöns-runda med en specifik plats där de checkar in i vårt egenbyggda tidrapporteringssystem. En incheckning ger 50 kr extra på lönen.

Lagombot - En bot som skickar vänliga påminnelser, tips och information till den som vill – en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Till exempel: ”Det är bra att andas – ta 5 djupa andetag”

Dessa sex punkter har gjort arbetet tydligt och vi har något att luta oss mot. Det signalerar till alla att det finns en struktur för att hantera situationer när de uppkommer samtidigt som det är ett proaktivt arbete. Det är inte bara en gimmik, utan det är på riktigt.

Läs om det på resume.se