LSD-feeling och kalsongfest


Vad har reflexer, parkourartister och en psykotisk LSD-feeling gemensamt? För Björn Borg var de huvudingredienserna som tillsammans såg till att sparka upp säljsiffrorna – helt utan blinkande köpknappar. Så kan det gå när Oh My! skapar nya köpupplevelser.

Projekt

Björn Borg

Kund

Björn Borg

År

2014 -

Område

Koncept, design & programmering


Allting fungerade perfekt i Björn Borgs e-handel. Alla funktioner var byggda och klara och köpflödet rann på efter bästa praxis på marknaden. Men när det inte räcker att bara sälja kläder, när man säljer en hel livsstil - hur ska man då bygga kampanjer i sin e-handel? Björn Borg bestämde sig att en banner med "höstens nyheter" inte räckte och kontaktade Oh My!

Tillsammans med designers, kreatörer, utvecklare och ett helt filmteam blandade vi till en kampanjcocktail av sport och mode, köp och varumärkesbyggande som sammantaget resulterade i lapp på luckan på bjornborg.se.

Ser jag svettig ut i den här?

Träningskläder ska vara snygga, inte bara funktionella. En jobbig mil i glittriga tights känns ofta bättre än fem kilometer i en nopprig t-shirt med det gamla fotbollslagets logga på bröstet. Det är en allmän sanning. Björn Borgs vision är att klättra längst upp i sport fashion-segmentet, något vi bestämde oss för att ta accentuera. Tillsammans med Chimney tog vi fram interaktiva filmer som visade hur plaggen såg ut in action. Oavsett om du är boxare, tennisfantast eller mest sugen på att dra i några hantlar hittade du plagg för rätt aktivitet och fick samtidigt en försmak på hur du skulle kunna se ut. Vips, så såldes fler kläder än någonsin tidigare.

Blinkade stjärnor

För att visa hur bra kläderna passar även utanför träningslokalen initierade Björn Borg ett samarbete med den världskända GIF-konstnären Luca Mainini, en expert på att skapa psykotiska bilder med hetsig LSD-feeling. Varför inte adoptera samma manér på sajten, men rörligt? Plötsligt sålde kalsongerna slut.

Flexa med muskler

Det kluriga med reflexer är att de ser olika ut i ljus respektive mörker. I Björn Borgs kollektion med reflexdetaljer blev utmaningen att visa två funktioner i en och samma bild. Våra designers grubblade och våra utvecklare testade. Resultatet blev en interaktiv bildmodul som växlade mellan dag- och nattljus. Ganska Sport Fashion, eller hur?

”Fullt blås”


”När vi får kundens förtroende och fria tyglar blir det som bäst. Björn Borg är ett väldigt fint bevis på ömsesidigt förtroende.”


Det blir drag-and-drop sport