Vikten av en bra råvara


Det ringde i telefonen och i andra änden fanns en ung talangfull kock, Jacob Holmström. Han tänkte starta en restaurang med råvaran i fokus och "ville ha hjälp med lite PR". Det utvecklade sig till ett långsiktigt partnerskap med guldstjärneregn.

Projekt

Gastrologik

Kund

Gastrologik

År

2011 -

Område

Koncept, webb & print


Tillsammans hade Jacob Holmström och hans kompanjon Anton Bjuhr rest runt jorden. De hade smakat på världen, arbetat på olika stjärnkrogar och ville nu öppna ett alldeles eget ställe. Ett eget ställe med stjärnor i Michelinguiden.

Tallbarr och mular med menylöst koncept

Och precis så fick det bli. Restaurangen döptes till Gastrologik, och där välkomnas gästerna med en helt tom meny – valet läggs helt i kockarnas händer, så att de kan välja de råvaror som passar bäst för dagen. Det menylösa konceptet främjar lekfullheten och kreativiteten i köket. På Gastrologik kan det därför serveras glass av tallbarr ena dagen, för att dagen efter följas upp av älgmule eller kebab på lammhjärta.

"När alla pratar om ekologisk mat pratar vi i stället om logisk mat. Att välja närproducerade råvaror är ingenting att skryta om, utan egentligen bara logiskt. Under flera år har vi metodiskt letat efter de bästa råvarorna och de mest engagerade producenterna". Så lät Jacob Holmström när han först beskrev sin idé med restaurangen. En idé som visade sig vara ett riktigt framgångsrecept.

Media och guldregn

Att inte arbeta med en statisk meny är numer vanligt bland stjärnkrogar, men det är ingen annan som innan Gastrologik har kommunicerat det så tydligt. Gastrologiks menylösa idé tog media med storm, något som är Oh My!:s förtjänst. Tillsammans med Jacob och Anton tog vi i ett tidigt skede fram både kommunikationsstrategin och konceptet – något som var nyckeln till att alla stora medier i Sverige har uppmärksammat restaurangen, liksom väletablerade medier utomlands.

Att Gastrologik har vunnit en Gulddrake i kategorin ”Lyxkrog” 2012, nått Mästarklass i White Guide, fått en stjärna i Michelinguiden är dock inte Oh My!:s förtjänst. Det är Jacob och Antons.

Den heliga skriften

Som det kunniga printbolag Oh My! också är kunde vi såklart inte låta bli att slå på stora trumman. Därför producerade vi även en bok om restaurangens olika råvaruproducenter, som gästerna får ta med sig hem efter sina besök. På så vis blir smakupplevelsen så otroligt mycket längre än bara några timmar.

Råvaran i fokus

I restaurangen står råvarorna i fokus. Samma tankesätt tog vi med oss när webbsidorna för Gastrologik och bakfickan Speceriet skulle göras om. Sajterna skulle förmedla en kontemporär känsla och en internationell pondus, med råvarorna under den största strålkastaren. Våra designers och utvecklare skred till verket, och den nya avskalade Gastrologik.se presenterar numer en helt ny råvara varje vecka som tydligt belyser restaurangens menylösa koncept. Eftersom att bokningstrycket är stort, oavsett årstid, fungerar även sajten som en motor för gästbokningar. Mycket mer än så behövdes inte, när maten i sig säger sitt.

”Lagom innovation”


”Att bygga en finkrog med stjärnambitioner kräver en stark kännedom, helst redan från starten – framförallt internationellt. Genom en rad lagom innovativa idéer lyckades Gastrologik med hjälp av oss bryta igenom bruset och nå stor framgång i PR-arbetet redan innan öppning. Maffigt!”


En iskall 25-åring