En iskall 25-åring


Samtidigt som Torne Älv började frysa till is började hjärnorna hos Oh My! pyra. När isen skördades drog vi ihop våra idéer. Medan Ice Hotel i Jukkasjärvi tog form arbetade vi sida vid sida med den norrbottniska naturen för att ta fram en helt ny kampanj till hotellets 25-årsjubileum - och blev nominerade till Svenska Designpriset på kuppen.

Projekt

Icehotel

Kund

Icehotel

År

2014 -

Område

Print & kampanjwebb


Ett hotell som bestämmer sig för att smälta i april. Ett hotell som sen byggs upp igen, år efter år, och charmar till sig hundratusentals gäster från hela världen. Plötsligt skulle det där hotellet fylla 25 bast, och Oh My! blev ansvarig för födelsedagsmaterialet. Stor puck. Trots vårt egna kontor i norr är en föränderlig vinternatur inte den vanligaste samarbetspartnern för våra kodare och kreatörer – vi skulle jobba i takt med naturen, och vara helt klara när hotellet bestämde sig för att vara det. Inget knussel.

Fritt fram att fira

När ett av landets mest välkända hotell fyller år, då ska väl alla få ta del av firandet? Redan på förskolan får man ju lära sig att det är oschysst att inte bjuda alla, och vi på Oh My! gillar snällt. Genom vår nya kampanjsajt kunde därför vem som helst skicka in en hälsning till någon de tyckte extra mycket om, som med lite tur karvades in i hotellets pampiga is. Tusentals kärleksförklaringar blandades med hemliga koder och blev tillsammans 365 globala hälsningar för 365 fina födelsedagar. Oh My! tog inte bara fram idén och sajten, utan skrev även manus till filmen som du kan se här nedanför. Tillsammans med fotograf Paulina Holmgren, som även tagit bilderna till katalogen, producerade vi en stämningsfull presentation av idéen som vävdes ihop med sajtens design.

Den bejublade boken

En usel bild kan mörda mer än tusen välskrivna ord. Alla som någon gång arbetat med form och design vet hur enormt mycket lättare det är att göra sitt jobb när bildmaterialet är bra. I arbetet med Ice Hotel var bildmaterialet nästan för bra. Bland fotografier av midnattssolar, norrsken och isskulpturer var urvalsprocessen nästan omöjlig. Tillslut hittade vi ett helt gäng favoriter, och tog för andra året i rad fram en konstbok skapad för gäster och entusiaster världen över. Boken producerades till och med på kinesiska - och blev till våren nominerad till Svenska Designpriset.

”Renskav, norrsken och kundmöte”


”Hur många är på kundmöte och får äta renskav, titta på norrsken, sova i fem minusgrader och börja morgonen med att åka hundsläde i 27 minusgrader? Vi fick, och även om det var helt absurt kallt så var det kundmötet ett av mina allra, allra bästa”


Från dammsugare till miljonpublik