Naturligt för Österbotten


Gör något nytt och högteknologiskt, sa kunden. Då gick vi och hämtade stockar, stenar och en uggla. Det som hände sen blev en unik identitet för en finsk telekomutmanare.

Projekt

JNT

Kund

JNT

År

2015 -

Område

Branding, Webbdesign, Programmering, Print

Mer

jnt.fi


Det är klart vi kände igen oss när samtalet kom från den lilla telekomutmanaren från Österbotten – JNT. Även om deras historia sträckte sig bra mycket längre bak i tiden än vår så kände vi igen oss. Vi har själva varit uppstickaren som drömde stort en gång i tiden, bara ett par kastade mackor bort på andra sidan Bottenviken. Det var en nysatsning på gång och JNT:s nya butik hade precis slagit upp dörrarna på storgatan i Jakobstad. Men kommunikationen hängde inte riktigt med, varken på webb eller i print.

Där någonstans började ett sökande i vad som från början såg ut som ett omöjligt uppdrag. Högteknologi och framtid skulle möta gedigen historia och ett personligt bemötande som ingen av konkurrenterna kunde matcha. Vi sneglade mot naturen och lät djurens egenskaper översättas in i produktbladen. Uppmärksamheten från en kronhjort, snabbheten av en skogshare, mysigheten av en liten igelkott. Det fick symbolisera vad vi ville att Österbottenborna skulle göra. Titta, surfa och prata.

För Österbotten

Tillsammans med den nya identiteten, webbshopen och kundtidningen tog vi även fram en varumärkesstrategi för JNT. Då företaget till stor del ägs av invånarna i regionen och JNT har flera projekt igång för att gynna regionen, ville vi samlas kring den lokala stoltheten och gemenskapen. Att välja JNT är inte bara att välja den bästa telekomlösningen. Det är att välja sitt hem, sina vänner och sin familj. På så sätt är inte en mobilsurf på bussen bara ett tidsfördriv. Det är Surf för Österbotten, Stream för Österbotten och härligt snack med Farmor för, just det – Österbotten.

Jonka pitäisi toimia kaikilla

En av våra stora utmaningar, och som gör Österbotten till en unik marknad, är att invånarna i mångt och mycket är tvåspråkiga. Material, kampanjer och slogans var tvungna att funka på båda språken. En utmaning vi gärna tog oss an. Att designa för det längsta namnet i listan är en gammal designer-sanning. Att designa för finska tog det till en helt ny nivå. Vi lärde oss mycket, blev bättre och det är i dag inte ovanligt att ropen skalla ”Pohjanmaan Hyväksi” över kontoret på Södermalm.

”Varför gå över ån, när ån var själva grejen?”


”Vi kom tidigt i projektet fram till att det är viktigt att gräva där vi står. Att hitta något folk skulle känna igen sig i och samtidigt hedra och respektera JNT:s långa historia. Och när vi började plocka element från djur och natur från Jakobstad kändes det rätt hela vägen ner i magen. Och med det kom en ny sanning till kontoret: ’Ugglan funkar alltid’!”


Vikten av en bra råvara