Från dammsugare till miljonpublik


Det här är historien om hur en dammsugande statsminister blev startskottet för ett av Oh My!:s största projekt, som pågått i över fem år. Allt började med att reporter Christian Albinsson och fotograf Fredrik Mijh stövlade in på Rosenbad med en 29 år gammal dammsugare.

Projekt

Metro

Kund

Metro

År

2013 -

Område

Print & affärsutveckling


Albinsson och Mijh var där för att intervjua Fredrik Reinfeldt. Den redaktionella idén var att Reinfeldt skulle "dammsuga lite, och så ser vi vad som händer". Christian och Fredrik kom därifrån med innehåll till det som skulle komma att bli magasinet Metro Student, en tidning som blev startskottet för ett stort samarbete mellan Oh My! och Metro.

Kärleksbarnet - Sveriges största studenttidning

År 2009 kom första numret av det som så småningom blev Sveriges största studentmagasin, Metro Student – ett barn som Oh My! och Metro skapade och förlöste tillsammans. Magasinet produceras fortfarande av Oh My! och kännetecknas av en lättsam redaktionell tonalitet blandat med porträtt av inspirerande makthavare och karriärister. I tidningen har man förutom en dammsugande statsminister fått se Ingvar Kamprad i gangsterrap-outfit, Mona Sahlin mot väggen i en hårdrocksskinnjacka samt fått unika karriärtips av kändisar som Bianca Kronlöf, Ison & Fille och Erik Haag.

Tyngden med advertorials

Med Metros räckvidd på över 1,2 miljoner läsare varje dag finns en otrolig slagkraft, samtidigt som det finns en enorm kraft i det kittlande med spännande texter på papper. I den sprängkraften finns stora affärsmöjligheter, något vi på Oh My! hjälper till att utvecklare vidare. I dag producerar vi nämligen i stort sett allt annonsmärkt redaktionellt innehåll för Metro. Det kan handla om att levandegöra mjukosten Crème Bonjour eller om att skriva om framtidens skola tillsammans med Lärarnas Riksförbund – artiklar och idéer som våra journalister och kreatörer tar fram tillsammans.

Mer än bara papper

Metro är inte bara en papperstidning. Oh My! har även den stora äran att affärsutveckla och vara en stor del av Metros digitala evolution. Vi har bland annat utvecklat spännande vertikaler online, så som Metromode.se, den naturliga bloggportalen för Sveriges alla modeintresserade med 200 000 unika besökare per vecka. Oh My! producerar även Metrojobb Podcast på Tavastgatan i Stockholm, där inspirerande personer pratar jobb och karriär för tusentals lyssnare. Allt detta tack vare en dammsugare på Rosenbad, en drivande och engagerande kund samt ett helt gäng medarbetare som bara nöjer sig med bäst.

”Gå i skolan, fast på jobbet”


”Kunder som du får växa med är kanske de allra roligaste. Tillsammans med Metro har vi på Oh My! inte bara utvecklat flera nya projekt, utan också lärt oss otroligt mycket under resans gång. Som att gå i skolan på jobbet, ungefär. Lyxigt!”


Tillsammans mot näthat