Konsten att second screena en podcast


Uppdraget var att tänka helt nytt, kring något som redan var ganska nytt. Oh My! blev byrån som skulle ta fram Filip & Fredriks nya webb och samtidigt lyfta podcasten till ännu högre höjder. Det gjorde vi också. Faktum är att vi lyfte den superhögt – över hela världen.

Projekt

filipochfredrik.com

Kund

Mexico Media Ab

År

2011 -

Område

Design, Programmering


Året var 2011. När alla hade bestämt sig för att TV i mobilen var det nya kom plötsligt något gammalt och svepte över landet. Podcasten – radio on demand – växte lavinartat. De som gick i bräschen för hela fenomenet var mediaduon Filip & Fredrik, kända från en rad produktioner för Kanal 5. När de efterfrågade någon som "kanske kunde ta en titt på en sajt" var inte Oh My! sena med att lägga in ett förslag. Problemet är att vi sällan tittar lite grann på sajter. Vi ser till att förbättra dem. Ordentligt.

Resultatet? En interaktiv spelare till Sveriges största podcast. Ett kodmässigt mästerverk, om du frågar våra utvecklare. Den mobilanpassade webben tog inte bara Sverige med storm, utan bidrog även till nya lyssnare i 158 länder världen över. Kul, tycker vi. Extra kul, tycker Filip & Fredrik. Och lyssnarna, så klart.

Vad har vi på Eisenhower?

Efter vår första analys stod det nämligen klart – det som kittlade lyssnarna mest var podcastens nörderier kring detaljer. Filip & Fredriks gudagåva är deras bottenlösa brunnar av referenser, och lyssnarna letade efter en plats att gå vidare, gräva djupare och dela med sig av kunskapen kring de ämnen som kom upp. Tänk om vi kunde ge dem en second screen-upplevelse, där lyssnarna genom filipochfredrik.com kunde få ut metadata om varje ämne?

Och så fick det bli

Tillsammans med Filip & Fredrik hittade våra strateger och kreatörer ingången. Våra utvecklare och designers drev skeppet i hamn med en skarp projektledare i fören. Tillslut hade vi en podcastspelare där alla lyssnare fick möjlighet att dela med sig av sin kunskap.

Kunskap var king

Snabbt stod det klart att folk ställde klockan extra tidigt på torsdagsmorgnarna för att kunna dela med sig av sin kunskap om podcastens ämnen allra först. Att vara den som först länkade in en youtubevideo där Whitney Houston sjöng ”Spangled Banner” på Superbowl 1991 var prestigefullt som tusan.

”Egen prägel på nytt medium”


”Vi mötte många utmaningar med detta projekt. Många helt ogooglingsbara då mycket var helt nytt. Men att få sätta sin egen prägel på ett helt nytt medium, det är sjukt spännande. Sådana UX-utmaningar är nog det bästa jag vet!”


Vikten av bra råvara